Luchtvaartpioniers
Voordat vliegtuigen een normaal verschijnsel werden, hebben veel luchtvaartpioniers hun dromen, hun inspanningen, teleurstellingen en successen beleefd. In deze reeks artikelen volgen we enkele van deze onverschrokken luchtvaartpioniers.
De lucht
Vogels hebben altijd tot de verbeelding gesproken. Al vanaf het vroege begin dat mensen zich bewust werden van hun omgeving, hebben ze gekeken naar de vogels, die zich vrij voortbewogen door dat éne element waar de mensen zelf geen toegang hadden: de lucht. Veel mensen hebben er altijd van gedroomd: zelf eens als een vogel door het luchtruim te bewegen, vrij te zijn van alles waaraan men was gebonden, vrij van grenzen.
Experimenten
Vele mensen hebben geprobeerd de vlucht van een vogel na te bootsen. Vogelpakken, vleermuisvleugels, fladderen met armen die al dan niet bedekt waren met veren, om de wiekslag van vogels te imiteren, het mocht allemaal niet baten. Alle pogingen waren gedoemd te mislukken. De enkelingen die zich gehuld in kleding, die de vogelvleugels moesten voorstellen, van heuveltjes of gebouwen naar beneden lieten vallen moesten dergelijke pogingen maar al te vaak bekopen met gebroken ledematen. De lucht bleef onbereikbaar. Het was eigenlijk iedereen duidelijk: de lucht was bedoeld voor vogels, nooit voor mensen. Vliegen leek uitsluitend voorbehouden te zijn aan vogels, engelen en mythologische figuren zoals Icarus.
Icarus
De mythologische Icarus kon met zijn vader ontsnappen uit een labyrint door vleugels van was te gebruiken. In al zijn overmoed vloog de jonge Icarus te hoog. Hij kwam te dicht bij de zon en zijn wasvleugels smolten. Zonder vleugels kon Icarus niet in de lucht blijven, en hij viel jammerlijk te pletter. Het verhaal van Icarus had een verborgen boodschap: vliegen ligt buiten ons bereik.
En toch: het idee bleef aanlokkelijk.
Leonardo da Vinci
Op het eind van de 15e eeuw schetste de geniale wetenschapper-kunstenaar Leonardo da Vinci de eerste toestellen, waarmee gevlogen zou kunnen worden. Het model had iets van onze moderne helikopter. Het toestel werd nooit echt gebouwd, dus we weten niet of het gewerkt zou hebben. Groot probleem was in ieder geval dat er kracht nodig was om je te verheffen van de grond. Met spierkracht zou dat niet lukken, en machinale kracht was op dat moment niet voorhanden. Ook waren de materialen die voorhanden waren om vliegmachines van te bouwen te zwaar.
Nieuwe tijd
Door wetenschappelijke en technologische ontdekkingen kreeg de mens meer vat op zijn omgeving. Zodra beredeneerd kon worden waarom dingen niet werken, kwamen er ook mogelijkheden vast te stellen hoe het dan wel zou kunnen. Kennis van luchtstromen, hoe objecten zich gedragen in luchtstromen, de ontwikkeling van verbrandingsmotoren zijn allemaal factoren die uiteindelijk een positieve invloed hebben op de ontwikkelingen. Waar een wil is, is een weg. En de wil was er.
Pioniers
In de artikelen die hier volgen worden enkele luchtvaartpioniers belicht. Lees over hun pogingen zich van de aarde te verheffen, welke dromen, teleurstellingen en successen zij beleefden. De reeks wordt verder uitgebreid!